Saturday, November 22, 2008

berfikir sejenak...


'Penantian satu penyiksaan'. Cukup sekadar 3 perkataan itu rasanya setiap y bergelar manusia mengakui kebenaran kuasa ayat itu.... tetapi bagi aku setiap y terjadi ada sebab musababnya (hikmah). Dalam penantian semalam aku dpt membeli sesuatu y bagiku sgt berharga. "BUKU". Sementara menanti aku sempat membaca serba sedikit...dan tertarik dgn sesuatu y membuka minda.


"jika saya berjumpa dgn seseorg (iaitu diri saya sendiri) yang mmpunyai karakteristik, kelakuan dan sikap seperti y saya miliki itu adakah sy sanggup mengahwininya???"


dan arahan sang penulis nilai diri anda y sekarang bukan akan datang... hmm..adakah aku sanggup mengahwini diri aku sendiri??? Bagi aku kaedah ini menarik untuk digunakan bagi soalan2 lain. Cth: "Mahukah aku berkawan dgn diri aku sendiri?", "Bolehkah aku mempercayai diri aku sendiri?", "Mahukah aku mempunyai anak seperti aku sendiri?" dan jawapannya mmg sgt2 kelakar...:) dan terbukti aku perlu perbaiki diri..


"bagi sesiapa yang mahu diantara kamu, hendak maju ke depan atau mundur ke belakang - tiap2 diri manusia tergadai (terikat) disebabkan oleh USAHANYA." -Al-Muddatstsir 74:37-38


Ini kaedah menarik menilai diri sendiri... Kita perlu bertanggungjawab ke atas semua tindakan kita. Yup! aku perlu lebih BERUBAH!!!


"Bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah swt, wahai org2 y beriman, supaya kamu BERJAYA" -An-Nur 24:31

No comments: